1x-aandrijving op de weg – wie rijdt hiermee en wat is jullie ervaring?

Bram Hengeveld

Administrator
1742300757381.webp

Ik ben van plan om op de weg te gaan rijden met een 1x-aandrijving op mijn oude gravelbike en wil graag het verzet van een klassieke 50/34 x 11-28 setup nabootsen. Momenteel rijd ik met een 40T voorblad en een 10-44 cassette (Rival XPLR) maar ik merk dat ik snelheid mis op het vlakke en te grote stappen tussen mijn versnellingen heb, wat ook te verwachten was :)

Na wat rekenen lijkt een 50T x 10-36 een goede optie om de range van een 50/34 x 11-28 zo goed mogelijk te benaderen:
  • Laagste verzet: 50/36 = 1.39 (bijna gelijk aan 34/28 = 1.21)
  • Hoogste verzet: 50/10 = 5.00 (iets zwaarder dan 50/11 = 4.55)
Een 48T x 10-36 is een alternatief als ik iets soepeler wil schakelen, met een klein beetje minder topsnelheid.

Zijn er hier rijders die al langere tijd met 1x op de weg rijden? Wat zijn jullie ervaringen? En welke combinaties werken goed voor jullie?

PS: moet nog even uitzoeken of een 48T of 50T blad überhaupt wel past op mijn fiets (Vitus Venon). Zo niet dan wordt het waarschijnljik een 46T met een 10-36 cassette.

PS2: En ja, vet rubber zit er op. 40mm banden die op mijn velgen zelfs opbollen tot 41mm :D

Ik heb het een poosje op mijn vorige racefiets gehad, en voor Nederland beviel dat me eigenlijk echt top! Ik reed rond met een 44T (en zou niet zo snel groter gaan), had niets te klagen op het vlakke qua topsnelheid, maar een puistje omhoog kan je al snel in verlegenheid brengen.

Ik neem aan dat je DEZE WEBSITE al kent en gebruikt hebt?

Zoals je ziet zit je met 44T en 75 rpm cadans (ik zou echt niet lager willen) op ongeveer 13 km/h in je laagste versnelling, dan moet het niet te steil zijn hoor 😋 En dan aan de andere kant van het spectrum zit je met 100 rpm cadans in de zwaarste op zo'n 60 km/h. Heb je echt nog 6 tandjes=13% extra nodig?

Lo heeft voor haar gravelbike ook twee wielsets: 40T voorblad met 11-44T op de gravelwielen en 10-36T op de racewielen. Zelfs daar kan je al 50 mee fietsen met 95 rpm cadans...

TL;DR --- beviel mij erg goed, ik zou zelf nooit voor een 50T gaan, maar eerder 44 of 46T. En realiseer je dat meenemen naar het buitenland wel onmogelijk een uitdaging wordt zonder wijzigingen.

Heii, ik rijd de rond met 48-10-36. Nu wel 28. Op de postbank kom ik in beide gevallen dan wat souplesse te kort. Ik stap dan over op mijn binnenblad.
Ik kan het lastig voor jou inschatten maar ik denk dat ik met een 46 of 44 hier in de omgeving wel weg zou komen met een 10-36 erbij.
Inderdaad even de website van Casper bekijken die werkt super

Ik denk dat ik maar eens een paar stickers ga bestellen 😜

Apr
03
Apr
04
Apr
06
Apr
08
Apr
10