Stel jezelf voor! – Leer de FCC community beter kennen 🚴‍♂️

Bram Hengeveld

Administrator
Staff member
Welkom op ons FCC forum, gravelbike liefhebbers! 🎉

Dit is de plek waar we elkaar beter leren kennen. We zijn allemaal hier omdat we dezelfde passie delen voor het verkennen van onverharde paden, avontuurlijke ritten en het ontdekken van nieuwe routes op de Veluwe. Of je nu net begint of al jaren ervaring hebt, stel jezelf voor en deel wat jou enthousiast maakt over gravelbikes of fietsen in het algemeen!

Hier zijn een paar vragen om je op weg te helpen:
  1. Hoe ben je begonnen met gravelen?
  2. Wat vind je het leukste aan deze sport?
  3. Heb je een favoriete route of gebied waar je vaak fietst?
  4. Wat voor gravelbike(s) of fiets(en) heb je?
  5. Zijn er specifieke doelen of evenementen die je wilt bereiken?
Voel je vrij om ook foto's te delen van je fiets, favoriete routes, of avonturen die je hebt beleefd. Dit FCC community forum is er om inspiratie op te doen en elkaar te motiveren. Dus laten we beginnen – stel jezelf voor en vertel ons jouw verhaal!

Welkom in de groep, we zijn blij dat je er bent! 🙌

Ik zal zelf beginnen :) Ik ben Bram, 48 jaar oud en woonachtig in Oene samen met Petra en twee prachtige Berner Sennen honden. Onze twee volwassen kinderen wonen inmiddels op zichzelf.

Ben in 2019 de eerste versie van onze gratis gravelclub begonnen samen met Rob door net voor covid onze eerste officiële tweepersoons clubrit te organiseren vanuit Apeldoorn :)

Ik heb vroeger als kind en puber veel gefietst (op de mtb) en daarna alleen nog maar dronken als student op de stadsfiets door Utrecht :) In 2016 ben ik gedwongen weer gaan fietsen na te zijn gestopt met roken. Mijn voornemen was om tijdens de afkickperiode elke keer op de fiets te springen als ik zin had in een peuk. En zin had ik, heel veel zin, allemachtig wat een boel zin had ik! In dat eerste jaar daarom ook bijna 10,000 kilometer gefietst en daar is het (gravel)fietszaadje geplant wat resulteerde in m'n eerste gravelfiets: De Canyon Inflite met een lekker fel kleurtje.

De meeste mensen kennen me als de man die vaak op een nieuwe fiets rijdt en dat klopt. Gezien de vorige alinea heb ik ooit met mezelf de afspraak gemaakt dat ik elk jaar een nieuwe fiets koop van het bedrag dat ik heb uitgespaard met roken. En aangezien ik ooit op Olympisch niveau heb gerookt creëert dat een prima jaarlijks budget om mooie spullen van te kopen. Kan ik iedereen van harte aanbevelen hetzelfde te doen. Alleen maar winst!

Momenteel fiets ik over de Veluwe op een Lauf Seigla met 2.2 inch dikke mtb banden.

Lauf Seigla.webp

Heb je verdere vragen, dan hoor ik het graag!

Kijk er naar uit te lezen wat jullie verhaal is en hoe je ooit met Felua.cc in aanraking bent gekomen. Schrijf het maar gewoon op hieronder (y)

Hey Bram, leuk initiatief. Ik ben Paul van Gils en sinds je mij op de MTB hebt gehezen rijd ik heel wat bospaden af op mijn recente nieuwe MTB. Ik ben getrouwd met Ellen en woon in Apeldoorn. Elke week (meestal op zondag) rijd ik door het bos en soms op wat gravel paden. Als ik later groot ben en grotere wielen heb haak ik een keer aan op een gravelroute 👍🏻.

Ik ben Marcel van den Berg, 44 jaar en heel mijn leven al woonachtig in Apeldoorn.
Sinds afgelopen voorjaar/zomer weer alleen wonend en daardoor ook weer meer tijd om te fietsen.

Ik ben eind 2022 geleden begonnen met gravellen en dat is toch wel één van mijn beste keuzes ooit. Daarvoor zat ik vooral met mooi weer wel eens op de racefiets.
Destijds waren gravelbikes slecht leverbaar, dus heb ik willekeurige keus gemaakt qua fiets. Inmiddels is alleen het frame nog hetzelfde en zijn groepset, remmen, velgen, banden etc allemaal al vervangen.
Sinds van de zomer is er ook nog een mtb bijgekomen en staat er binnen inmiddels ook een Zwift Ride.

Hoe ik met FCC in aanraking ben gekomen weet ik eigenlijk niet meer, maar ik ben begonnen in de basic groep die op dinsdagavond leuke ritjes deed. Ik hoop dat we volgend jaar dit ook weer gaan doen op de dinsdagavond.
Daarnaast lijkt het mij leuk om met een groep ook toertochten te gaan fietsen en dan het liefst niet in de regio Apeldoorn, maar in een (relatief) onbekende omgeving (Drenthe, Utrecht etc),

Komend jaar heb ik voor mezelf wel wat fietsuitdagingen in mijn hoofd. Ik zou graag de Green devide en Rebound (200 mile) willen fietsen. Dus mochten er meer mensen dit leuk vinden kunnen we het misschien samen doen.
In juni ga ik op de fiets naar de Eiffel om daar een week op een vakantiepark te zitten en daar de omgeving op de fiets te ontdekken.

Kortom ik denk dat we elkaar wel op de fiets gaan tegen komen

Ik ben Herman Ruseler,...geboren '61 in Schiedam en sinds m'n derde verder opgegroeid in Vlaardingen.
In het westen tal van (duur)sporten beoefend en training in gegeven.

Verder sport ik niet alleen voor mijn eigen gezondheid, maar ook voor die van anderen...w.o. RoPaRun(9x Daniel den Hoed), Giro di KiKa(6x Stichting Kinderen Kankervrij) en voor andere goededoelen.

Sinds april 2024 sta ik ingeschreven in de gemeente Apeldoorn en woon ik in de schitterende omgeving Berg en Bos, waar ik zowat vanuit mijn appartement, al mijn favoriete fiets- en loopsporten kan beoeffenen.

Met FCC ben ik in aanraking gekomen via een medewerker van de SPECIALIZED dealer, zij wees mij op Felua Cycling Club, actief op Strava.

Na mijn BikePack avuntuur in 2019 naar North Yorkshire, waar het UCI Road World Championships in Harrogate werd georganiseerd, ben ik gegrepen door deze vorm van avonturen beleven en herinneringen maken op de fiets.

Ook ik denk dat we elkaar wel op de fiets gaan tegen komen.

#buitengebeurthet

Ik ben Rein de Haan 64 jaren jong en fanatiek fietser, zowel race als gravel. Heb in het verleden een paar klappers gehad en hierdoor fiets ik in de winter periode minder buiten. Als het droog weer is zie je me wel, maar nu met die bladeren heb ik meer moeite en fiets ik veel op de Tacx.
Binnenkort zal ik jullie vast wel een keer zien.

Ik ben Franck Pijpers, 62 jaar oud en woonachtig in Breda. Wij hebben hier in Brabant en dicht bij België mooie gravelroutes maar ik ga graag 2 a 3 keer per jaar richting Veluwe om daar te spelen. Jong begonnen met veldrijden [ook wedstrijden] maar daarmee gestopt tijdens mijn studie. Nadien veel op de MTB gereden en sinds een jaar of 10 ook op de gravelfiets. Deze kwam op mijn pad omdat ik rugklachten had op de race.
Ik fiets graag alleen genietend van de omgeving. Bikepack-weekenden plan ik ook graag in mijn agenda. Gelukkig krijg ik daarin alle vrijheid van mijn vrouw. Lucky me. Well guys, see you around.

Ik ben Theo Bakker, 72 jaar oud en woonachtig in Den Helder ben pas laat gaan sporten i.v.m. werk als chauffeur maar ik ben in 1983 overgestapt op de bus bij de NZH en zodoende door collega's op de racefiets gestapt in het begin toertochten bij de plaatselijke toerclub, op mijn 48ste ben ik gaan wedstrijd rijden het meest tijdrijden dat vond ik wel een uitdaging en het was leuk om te doen. ook veel op de ATB gereden bij ons op het strand en in de omgeving sinds 2019 een Specialized S Works Diverge gekocht en zowel op de weg en gravel gereden en als winterfiets (slecht weer fiets) een Isaac Torus. maar een nadeel bij ons zie bijna geen gravelpaden dus wij moeten als we willen gravelen altijd ongeveer 1 1/2 uur met de auto om te fietsen en dat doe ik met een paar fiets maten.

Ik ben wat aan het zoeken op internet en kom deze groep tegen. Wat een mooi initiatief. Mijn naam is Martin Oosting en samen met Francis (mijn vrouw) zitten wij behoorlijk wat uurtjes op de racefiets (8 tot 10.000 km per jaar) en in de wintermaanden op de mountainbike. Inmiddels worden we een jaartje ouder (66 en 63 jaar) en dat mountainbiken wordt steeds vaker gravel biken. (nu nog op de mountainbike) Heel mooi om te doen. We hebben inmiddels een aantal mooie ritten gemaakt rondom Hilversum (vanaf "Buiten in de Kuil" / Lage Vuursche) en een enkele op de Veluwe. We komen oorspronkelijk uit Apeldoorn dus we kennen de Veluwe. We wonen nu (nog) in het westen van het land maar willen graag terug naar "het Oosten". Fietsen op de Veluwe helpt daarbij. Wat is het toch een prachtige omgeving om te fietsen. Wij gaan zeker gebruik maken van een aantal routes op deze site en wellicht komen we elkaar een keer tegen.

Marcel uit Ugchelen. Rijdt al diverse jaren op de gravelracer. Daarnaast op mijn SLM 1.1 Fuji mtb en op 2 Canyons (in zomer- en winteruitvoering). Houd van tochten rond de 100 km. Soms een beetje doorrijden maar ook fotootjes her en der schietend van de schitterende omgeving tijdens mijn ritjes. Rij veel solo maar haak af en toe aan in de groep. 👋🌲

Rob van Gils uit Apeldoorn. Woon, met wat onderbrekingen, mijn hele leven in Apeldoorn. En nog steeds ken ik de weg niet :) Daarom altijd blij met de mooi ontworpen routes van Bram, die nu ook op deze site staan.

Samen met mijn vrouw en onze 2 zonen tegenwoordig in Osseveld.. Ruim 3 jaar geleden is het Bram (chef van deze prachtige website) gelukt om mij over te halen een gravelbike te kopen. Sindsdien rijd ik een paar keer per jaar door de Apeldoornse bossen. Naast het Gravelen doe ik nog wat zwemmen, fietsen op de weg en hardlopen.

Het gravelen heeft het laatste jaar op pauze gestaan, maar bij het zien van deze site begint het weer te kriebelen...

Ik ben Michel Bus, 45 jaar uit Apeldoorn. Door wat online te zoeken naar gravelroutes kwam ik op dit forum terecht. Ik heb geen gravelfiets, wel een geweldige retro stalen Gazelle Cyclo-Cross uit 1994, welke ik van een oud-professioneel veldrijder als frame gekocht heb en met tijdsconforme onderdelen heb opgebouwd. Dat wil dus zeggen, een onverwoestbare Shimano 7400 groep en Frog Legs Cantilever remmen (welke meer een esthetische dan een remmende functie hebben).
Voor het wat ruigere werk heb ik ook een moderne 29'' Carbonnen MTB. Het crossen en MTB-en doe ik elk weekend, maar alleen als wintervulling. In de lente- en zomermaanden rijd ik vooral op de racefiets, wat ik afwisselend doe op mijn moderne carbon-racer als één van mijn 5 retro stalen fietsen. Ook ben ik soms op de wielerbaan Omnisport te vinden op een jaren '70 baanfiets.

Door mijn woonplaats Apeldoorn, woon ik in de mooiste fietsomgeving (vooral off-road) van Nederland, en elke rit is puur genieten.
Ik ga de geplande club-events in de gaten houden en aanhaken als het uitkomt, lijkt me leuk!DSC_0463.webp

Mijn naam is Peter en ben 64 jaar. Ik ben woonachtig in Kruisland (Noord-Brabant) samen met mijn vrouw.
ik rij meestal solo op de gravelroute's van de Brabantse Wal. Toch denk ik dat de Veluwe meer mogelijkheden heeft.
Ik ben 2 jaar geleden weer begonnen met fietsen om mijn conditie weer wat bij te schaven. Nu sinds een jaartje aan het gravelen.
Ik probeer 1x per maand buiten mijn vertrouwde omgeving een toertocht te rijden.
De social ride's van Felua spreken mij enorm aan en zal er dan ook dankbaar gebruik van maken.

Ik zal me ook nog even voorstellen: mijn naam Gerton Reijenga (51) alias Lonerider. Sinds 2011 ben ik weer redelijk fanatiek bezig met de fietshobby. Ik zie het als een ‘way of life’ en lees veel over de laatste trends, kijk veel wedstrijden enzo. Maar ik houd het lekker bij recreatief rijden, het liefst in mijn 1-tje als uitlaatklep naast mijn veeleisende werk. Ik rijd zowel op de weg met mijn racer en randonneurfiets als ook offroad, net waar ik zin in heb.

Gravellen doe ik sinds 2022 toen ik mijn 10 jaar oude mountainbike eindelijk los kon laten ☺️
Ik heb een Van Nicolas Rowtag en die bevalt prima. Lekker door de prachtige Kroondomeinen cruisen is toch echt wel een voorrecht dat we hier in Apeldoorn hebben. Bij blubber en bagger blijf ik liever op de weg, alhoewel ik geen hekel heb aan fietsen poetsen (lekker mindful klusje).

Als het in mijn planning past haak ik graag aan bij groepsritten!IMG_1491.webp

Leo Langeveld, 56 jaar jong, uit Enschede en sinds dit najaar part-time Veluwenaar, een chalet op camping Vossenberg is vanaf eind maart tot eind oktober dan ongeveer de startlocatie van vele ritten.
Al sinds heel lang geleden begonnen op de mtb, op een American Eagel Death Valley, met een WP Rond geveerde voorvork :-) Na wat verschillende hardtails te hebben gehad ook een tijdje op de fully's te hebben gezeten en regelmatig in bike-parks te vinden was weer terug naar de hardtail en sinds 1,5 jaar een gravel bike erbij. Erg leuk omdat ik van wat afwisseling hou. Beide fietsen hebben de omgeving van Epe al een beetje bekeken, de graveller toch al iets meer.
Ik hoop dan ook straks met enige regelmaat te kunnen aansluiten bij mooie en gezellige ritten!

De gravelbike:
Gravel.webp En de MTB:
Mtb.webp

Hallo! Ik ben Pierre Noiret, 69 jaar met een jonge, 3 maanden oude, heup.
Fiets al decennia op van alles en nog wat en een beetje overal. Wel het meest alleen in een eigen tempo en op eigen routes, soms ideeën plukken op het www.
Offroad rond Wageningen begonnen, toen de Utrechtse Heuvelrug nog vrij toegankelijke was. De MTB-route Apeldoorn begint in mijn achtertuin en rij ik graag. Ook de Posbank/Veluwezoom rij ik regelmatig. Moet wel droog en een aangename temperatuur zijn, ik ben van suiker. Voldoende verschillende fietsen voor verschillende parcoursen, vaak wel op een hardtail MTB of iets met een krom stuur. Vorig jaar leuk een week "gravel" ronde Girona gereden. Dit jaar staat de Green Divide op het programma en het nodige vakantiefietsen.
FF Onderzoeken hoe ik plaatjes kan uploaden.

Hallo, Ik ben Derk Jan Konijnenberg. Ik ben 61 jaar en woon in Apeldoorn. Ik ben 5 jaar geleden aangestoken door mijn vrouw Eleen om ook te gaan fietsen. Ik leen de fiets van mijn zoon omdat die een nog drukker sociaal leven heeft dan ik. Ik probeer 1x per week te fietsen maar dat lukt niet altijd vanwege zeilwedstrijden in mijn Sharpie in de zomer en volleybal in de winter.
Ik ben gestart in de basic groep en inmiddels kan ik medium volgen zolang het in party pace gaat.
De groepsritten vind ik super. Telkens verbaas ik mij over hoe mooi de omgeving is waar we wonen. Extra leuke dimensie vind ik het samen op fietsen en de gezelligheid erbij.

Hallo, Ik ben Derk Jan Konijnenberg. Ik ben 61 jaar en woon in Apeldoorn. Ik ben 5 jaar geleden aangestoken door mijn vrouw Eleen om ook te gaan fietsen. Ik leen de fiets van mijn zoon omdat die een nog drukker sociaal leven heeft dan ik. Ik probeer 1x per week te fietsen maar dat lukt niet altijd vanwege zeilwedstrijden in mijn Sharpie in de zomer en volleybal in de winter.
Ik ben gestart in de basic groep en inmiddels kan ik medium volgen zolang het in party pace gaat.
De groepsritten vind ik super. Telkens verbaas ik mij over hoe mooi de omgeving is waar we wonen. Extra leuke dimensie vind ik het samen op fietsen en de gezelligheid erbij.
Sharpies waren in de jaren 80 al niet erg jong. Is dat nu nog een mooie groep? (ooit Simoun 445 en Simoun 485 wedstrijden gezeild)

H'lo, Ik ben Frans Smulders, bouwjaar 1955, geboren/getogen in Den Haag, gestudeerd in Rotterdam en daarna met mijn vrouw in Deventer geland. Inmiddels woon ik zo'n 45 jaar in Deventer. 's-Zomers fiets ik 2-3x/week op de weg met de mannen/vrouwen van ETT Twello, 's-winters schaats ik 3x/week in Deventer. Ik ben trainer bij de Deventer IJsclub.
Als pensionado heb ik de luxe dat ik overdag kan fietsen en daarbij de mooie dagen kan uitkiezen.

Sinds een aantal jaar ben ik betrokken bij het world team DSM-Firmenich Post-NL en heb ik als lid van het cooling team geassisteerd bij de Tour en de Vuelta. Oplettende tv-kijkers kunnen mij met gekoelde bidons/ice socks etc. bij de etappes zien - mijn seconds of fame.

Gravelen doe ik tijdens vakanties en in de winter. Ontspanning, genieten van de omgeving en gezelschap zijn voor mij essentieel bij het gravelen. Rond mijn 40ste heb ik afscheid genomen van de wedstrijdsporten.

Aanstaande events

• Sunday Social Gravel Ride
    Zin in een ontspannen gravelrit over de prachtige paden van de Veluwe...
    • Bram Hengeveld
    • Updated:
    • Going: 3

Nieuwste routes

Trending content

Back