Tubeless banden op racefiets of gravelbike: wel of niet doen?

De een zweert erbij: minder lek, lagere druk, meer grip. De ander blijft liever bij binnenbandjes: makkelijk, betrouwbaar, geen geklieder.

Wat is jouw ervaring?
Rijd je al tubeless op je racefiets of gravelbike – of juist niet? En waarom?

👉 Deel je mening:
  • Wat vind je van het monteren (of demonteren…)?
  • Wat gebruik je als sealant?
  • Ben je ooit stilgevallen door een tubeless fail?
  • Of ben je juist verrast door hoe goed het werkt?
  • Welke tips voor de beste banden/combinaties?
Laat van je horen – ook als je nog twijfelt of net begonnen bent. Alle ervaringen helpen anderen verder.

Ik fiets altijd met binnenbanden. Zelden een lekke band. Ik ben geen voorstander van tubeless. Meerdere keren geprobeerd en ik kom toch elke keer tot de conclusie dat ik het niks vindt.
Als je lek rijdt met tubeless dan zit alles onder de sealant. Het voordeel van een lagere druk rijden vind ik helemaal niet prettig, in elke bocht heb ik het gevoel dat de band van de velg afrolt.
Ik hoor andere die wel erg tevreden zijn over het tubeless rijden.. dus tjaa.

Tubeless op mijn racefiets nee, op de gravel en mtb ja. Voor de gravel en mtb geeft het de mogelijkheid om (bijna) onbeperkt met de bandendruk te spelen zonder vergrote kans op lekvorming (of dan wordt het, in de meeste gevallen, eenvoudig door de sealant opgelost..). Door de hoge(re) druk in de raceband had ik niet zo goede ervaringen. De sealant dichtte niet, mogelijk door de de te hoge druk in de band (eigen aanname). Met een binnenband in de offroad fietsen zou ik toch terughoudend zijn in het verlagen van de bandendruk.

Op mijn gravelbike zitten tubeless banden. Gematigd positief, wat hiervoor geschreven staat is heel herkenbaar. Zelf heb ik zowel negatieve als positieve ervaringen met de tubeless banden. Grootste nadeel is vieze kleding als je een band lek rijdt, kleding kan daarna in de container. Voordeel is geen gedoe omdat de sealant het gat dicht (duurt soms wel even). Uiteindelijk is het lastig om een overall standpunt in te nemen. Het is volgens mij erg persoonlijk en gaat voor een groot deel om gevoel.

Ik rij al jaren tubeless op gravel en ook op de weg. Ik heb in 2016 zoveel lekke banden gehad veroorzaakt door een met het oog niet vindbaar rafeltje in de velg dat ik bijna gestopt was met fietsen.

De lagere druk is een zegen voor het comfort en de lekbestendigheid en ik raad dan ook iedereen aan die rijdt met tubeless banden dit topic goed te lezen. Als je de druk eenmaal goed hebt ingesteld is het echt top!

Apr
08
Apr
10
Apr
11
Apr
12

Leden online

Statistieken

Onderwerpen
88