🐣 Vrolijk Pasen! Vandaag eieren zoeken, morgen wattages. 🚴‍♂️💨

Veluwe introduceert vrijwillig vignet voor paden – mogelijk straks verplicht

Sinds januari 2025 kunnen mountainbikers en ruiters vrijwillig een VeluweVignet kopen om bij te dragen aan het onderhoud van de paden op de Veluwe. Het vignet kost 15 euro voor mountainbikers en 60 euro voor ruiters. In de eerste drie maanden zijn er 43 verkocht, wat 825 euro heeft opgeleverd. De proef, opgezet door de VeluweAlliantie, duurt twee jaar. Als de opbrengst te laag blijft, wordt een verplicht vignet overwogen, zoals dat in gebieden als de Veluwezoom al het geval is.

Ik wist niet dat het er was. Heb meteen de aanmelding gedaan.

Als er onderhoudsvergoedingen nodig zijn moet het gewoon verplicht worden gesteld. Maak een nationalaal vignet, kopen we dat allemaal eens per jaar en blijven we lekker fietsen op mooie paden in Nederland. Helemaal prima.

Persoonlijk vind ik vrijwillige belastingen echt totale onzin en weer een typische Nederlandse polderoplossing. Ik ken ook niemand die vrijwillig extra BTW en inkomstenbelasting betaalt.

Dit is het principe van: de goedwillenden betalen, de rest profiteert.

Ik rij bijna nooit over singletracks en vermijd paardenpaden het liefst helemaal. Wat betreft het vignet: ik ben niet tegen het idee, maar ik ben wel tegen onzinnige vrijwillige belastingen die alleen maar het gebrek aan leiderschap laten zien. Maak gewoon een beslissing, voer het vignet in en zorg voor goed onderhoud van de paden. De meeste mensen hebben daar echt geen probleem mee.

Nu lijkt het alsof men lafjes peilt wat de reactie is, om het alsnog verplicht te maken als de opbrengsten van de vrijwillige bijdragen tegenvallen. Dit voelt als uitstelgedrag en geen echte actie. Gewoon doorpakken zou veel effectiever zijn.

Club Rides

Apr
20
Apr
22
Apr
24
Apr
25

Special Events

May
05