🐣 Vrolijk Pasen! Vandaag eieren zoeken, morgen wattages. 🚴‍♂️💨

Tubeless banden op racefiets of gravelbike: wel of niet doen?

Al eens latex binnenbanden overwogen? In mijn ogen een ideale oplossing: licht, voelbaar soepeler, veel minder rolweerstand dan butyl, en sterk. En gèèn gesmeer bovendien. Wel ff een beetje talkpoeder erop doen tijdens montage, anders fuseren ze na verloop van tijd met je buitenband.
Èn je moet voor elke rit even je banden op spanning brengen (want latex is poreus), maar dat vind ik zelf geen probleem.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de binnen- èn buitenbanden van Challenge.
Latex voor de racer is een mooi alternatief. Voor de gravel (en MTB) zou ik het zelf niet aandurven om met latex binnenbandje op 1,6 tot 2,0 bar onverhard te gaan rijden.

Ik ga mijn huidige (40mm Giant Crosscut Grip TR) tubeless banden uiteindelijk denk ik in het najaar vervangen door Continental Race King ShieldWall 50 mm banden. 2.2 inch/56mm past waarschijnlijk niet.
ik ben een echte Hollander, ik wil ze wel voldoende gebruiken en niet nu al zo maar wegdoen.
Beiden zijn Tubeless. De Crosscuts bevallen wel prima.
Wel jammer dat ze alleen maar in geheel zwart leverbaar zijn en niet met bruine side wall.

Laatst bewerkt:
Ik ga mijn huidige (40mm Giant Crosscut Grip TR) tubeless banden uiteindelijk denk ik in het najaar vervangen door Continental Race King ShieldWall 50 mm banden. 2.2 inch/56mm past waarschijnlijk niet.
ik ben een echte Hollander, ik wil ze wel voldoende gebruiken en niet nu al zo maar wegdoen.
Beiden zijn Tubeless. De Crosscuts bevallen wel prima.
Wel jammer dat ze alleen maar in geheel zwart leverbaar zijn en niet met bruine side wall.

Let er op dat de 2.0 inch (50mm) RaceKings niet de BlackChili compound hebben maar een andere genaamd Pure Grip. De band is aanzienlijk minder soepel en rolt ook minder snel is mijn ervaring na het rijden van zowel de 2.0 als de 2.2 versies.

Misschien is de nieuwe Continental Terra Adventure in 50mm een beter rollend alternatief als je frame geen ruimte biedt tot het gebruiken van 2.2 banden.

Bedoel je dat je die dan neemt vanwege betere lekbestendigheid? In dat geval zeker ook eens kijken naar de bovengenoemde Pirelli Cinturato Gravel M in 50mm. Daar heb ik twee seizoenen op gereden en die banden slijten niets en gaan nooit lek. Kan ik ten zeerste aanraden als geweldige gravelband voor frames met voldoende bandenruimte.

Pics:

Club Rides

Apr
20
Apr
22
Apr
24
Apr
25

Special Events

May